Bemiddeling is ideaal voor wie eervol wil handelen en verantwoordelijkheid wil nemen.
Als bemiddelaar sla ik een brug, zodat er weer communicatie en overeenstemming mogelijk wordt. Het is evident dat er een groot verschil van aanpak is tussen een zakelijk/financieel geschil en een privaat geschil. In een privaat geschil loopt men meestal vast op een emotie of oordeel wat de oorzaak is van de onvrede. Pas als de oorzaak zichtbaar gemaakt wordt, is het mogelijk om de disbalans en het gebrek aan vertrouwen te laten oplossen. Mensen zijn vaak verrast als ze begrijpen wat echt hun probleem is, wat en ze eigenlijk iets anders nodig hebben dan ze in eerste instantie dachten. Is het een zakelijk/financieel geschil dan spelen natuurlijk meerdere factoren een rol en zal de klemtoon iets meer liggen op het realiseren van gerechtigheid vanuit het contractrecht en het stimuleren van eervol en verantwoord handelen.
Met een geschil of probleem, kan je op drie manieren omgaan
- je bent overtuigd van je gelijk en je wilt je slag thuishalen, neem dan de gerechtelijke piste en vecht het uit
- overtuigd van je gelijk en je beseft dat de gerechtelijke piste veel nadelen kent :
- veel energie, tijd, geld vraagt
- de regelgeving bepaald daar het kader, wat ervoor zorgt dat beide partijen meestal ontevreden zijn na afloop.
- er is garantie noch zekerheid, want de legale wereld functioneert op basis van rechtsfictie waardoor niks zo krom is als het recht
- je hangt af van de persoonlijke willekeur van de rechter en geeft alle controle uit handen
Dit oordeel/vonnis is een dwingend gegeven = dat is een mes dat aan 2 kanten snijdt - neem dan de tussenstap bemiddeling waar je op grond van wederzijdse instemming en rechtvaardigheid op volwassen en eervolle wijze beide je je verantwoordelijkheid kan opnemen. Er zijn altijd twee kanten aan een geschil en vaak kan je met inzicht en goede wil een win-win te realiseren. Indien dat niet lukt dan is een rechter die knopen doorhakt uiteraard en uitkomst.
Bemiddeling : Win – win situaties creëren!
⇒In mijn opleiding bemiddelaar, leerde ik een win-win situatie te creëren. Standpunten terug te brengen tot de essentie.
⇒In mijn coaching praktijk leerde ik kijken naar wat de man/vrouw echt nodig heeft, naar wat het echt pijnpunt is. Ik luister naar dat stuk dat je zelf niet hoort en ziet waardoor je vastloopt in wat je denkt nodig te hebben. Als psychotherapeut zie ik keer op keer hoe de mens vastloopt in een vertekend beeld van de werkelijkheid, dat je leven en gedrag beheerst. Door dit beeld zichtbaar te maken help ik de illussie te doorbreken waarin je jezelf gevangen zet en waardoor je in de problemen komt. Men loopt vast in een situatie omdat je bepaalde facetten niet ziet of niet onder ogen wil zien en door die te spiegelen en zichtbaar te maken komt er begrip wat voor verlichting zorgt. En van daaruit ontstaat de positieve wil naar de ander, die de vijandschap laat oplossen.
Wat is een standpunt en waarom blokkeren standpunten?
Een standpunt is gegroeid vanuit een beschermings-mechanisme en is een oordeel dat voorbij gaat aan de echte nood of behoefte. Daarom kijken we bij bemiddeling hoe je standpunt opgebouwd is en of het beeld klopt met de werkelijkheid. Want een standpunt wordt door de ander ervaren als een eis terwijl ik als bemiddelaar dat standpunt vertaal naar een vraag of een nood, zodat communicatie en verbinding weer op gang kan komen. Door te communiceren vanuit het waarom in plaats vanuit de eis, verander je de dynamiek en maak je beweging mogelijk.
Voordelen van bemiddeling
De bemiddelaar of mediator, is een neutrale partij die als tegenwicht dient en de emoties kan doorprikken die de disbalans vormen. De onderliggende noden worden zichtbaar waardoor er anders naar het probleem gekeken wordt en nieuwe wegen en daarmee oplossing, ontstaat. Omdat de bemiddelaar neutraal is, kan hij veel beter zien wat er gespiegeld wordt. Je kent dat wel, de balk in eigen oog niet kunnen zien. Als je vastgeroest zit in je eigen pijn is het ontzettend moeilijk om er zelf uit te geraken. De bemiddelaar kan duidelijker spiegelen wat echt speelt. De pijn zit soms zo diep omdat je automatische piloot het heeft overgenomen. Ook bij zakelijkelijk bemiddelingen mogen we de emotionele factor nooit onderschatten. Een misverstand ontstaat sneller dan je denkt.
Een bemiddeling is vrijwillig en gaat altijd uit van BEIDE partijen. Beide partijen moeten dus akkoord gaan dat dit hun middel is om het probleem op te lossen. Het mooie aan deze piste is dat de beslissing bij de partijen blijft en vaak verrassende resultaten oplevert.
Een veel gehoorde positieve feedback is, dat er oplossingen naar boven komen waar zij in eerste instantie nooit aan gedacht hadden. Een bemiddelaar heft tegenstellingen op en werkt van eisen naar oplossingen toe.
Om als bemiddelaar te kunnen bemiddelen zijn er 4 belangrijke vragen waarop BEIDE partijen ja moeten antwoorden:
- ja we hebben een probleem
- ja we willen het oplossen
- ja we willen het via bemiddeling proberen
- ja we willen persoon X als bemiddelaar
De rol van de bemiddelaar
- maakt duidelijke afspraken
- zorgt voor een neutrale en rustige sfeer, zodat elke partij de ruimte krijgt voor zijn/haar verhaal
- schept een veilig kader waarbinnen de partijen echt kunnen zeggen wat ze voelen en willen en bewaakt de afspraken goed
- zorgt ervoor dat de mensen het ZELF doen en neemt geen beslissingen in de plaats van zijn cliënten, maar adviseert en nodigt uit
- geeft de nodige info en legt de afspraken vast op papier
De regels van de communicatie tijdens de bemiddeling:
- respect voor de ander, geen verwijten, niet schelden
- luisteren naar de ander wat niet wil zeggen dat je met de ander akkoord gaat
- elk vertelt ZIJN verhaal en spreekt voor zichzelf, zonder oordeel naar de ander maar vanuit zijn EIGEN beleving
- val elkaar niet in de rede, elk spreekt om de beurt
- richt u tot de neutrale bemiddelaar, die als scharnierpunt zal fungeren
- geef geen negatieve reacties (snuiven, blazen, wegwuiven, …..)
Het verloop van een bemiddeling
Het verloopt via email en video call want ik woon sedert 2018 in spanje. In juli, aug en september ben ik in belgie en zijn live sessies ter plaatse mogelijk. Elke partij komt aan bod om zijn/haar verhaal te doen. Eerst schrijf je summier je verhaal uit, omdat het uitschrijven op zich al een therapeutische functie heeft en ik uit het woordgebruik zelf al heel veel kan afleiden. Erna leggen we een sessie vast waarop ik naar je luister. Als ik beide/ alle partijen gehoord heb, maak ik een verslag en dan volgt een sessie samen waarin ik mijn bevindingen overloop en dan hangt de rest af van wat naar buiten komt tijdens die sessie.
Isabelle Lambrecht