Een fysieke pijn duidt altijd op een emotionele afwijzing van iets. Een realiteit of probleem dat niet gezien wil worden omdat je vanuit onmacht niet weet hoe ermee om te gaan. Dan zal je fysieke lichaam je helpen om de roep van je ziel terug te horen. De emotionele pijn ken een inslag in een bepaald hersendeel. Elk hersendeel is weer verbonden met een fysiek deel. Vb jij ervaart iets of iemand als een blok aan je been, dan zal je been getroffen worden.
Hoofdpijn: is een jezelf willen afscheiden van je realiteit. Hoe groter de pijn, hoe belangrijker dat “iets” is. Afhankelijk van welk deel van het hoofd is getroffen, verandert de betekenis. Een jezelf ontkrachten en krachteloos maken vanuit Angst .
Kruin: De bovenkant van het hoofd wordt geassocieerd met onze verbinding met het Universum of met God. Pijn wordt hier geassocieerd met afscheiding van die hogere macht. Het wordt ook geassocieerd met de nieren, de emotie is angst. Zowel de meridianen van de galblaas als de urineblaas lopen door de bovenkant van het hoofd. De galblaas wordt geassocieerd met moed en de urineblaas door zijn associatie met de nieren wordt geassocieerd met angst. Du 20 (Baihui) bovenaan het hoofd wordt veel gebruikt om de geest te “kalmeren” in de Chinese geneeskunde.
Voorhoofd: Het voorhoofd wordt geassocieerd met het derde oog, zowel in de Chakra Theorie als in de Traditionele Chinese Medische theorie. Het derde oog wordt geassocieerd met introspectie en verlichting van jouw eigen Innerlijke Wezen. Pijn hier wordt geassocieerd met een afscheiding van jouw eigen Innerlijke Wezen. In de Chinese geneeskunde, Yintang, die zich halverwege bevindt tussen de binnenste uiteinden van de wenkbrauwen, Du23 (Shangxing), Du24 (Shenting) die zich bevinden aan de haarlijn Yintang en Du20 (Baihui) bovenaan de hoofd, hebben allemaal de actie van “het kalmeren van de geest). Yintang wordt geassocieerd met de ogen; niet alleen de ogen die naar buiten kijken, maar ook de ogen die naar binnen kijken en die bij sommige emotionele stoornissen zijn aangegeven.
De zijkanten van het hoofd worden geassocieerd met moed, vooral moed om jouw wereld onder ogen te zien. Migraine Hoofdpijn, meestal gelegen in de voorste kwadranten, rechts of links, duidt op een scheiding van jouw wereld. De betrokkenheid van de ogen bij migraine geeft niet alleen een onwil om naar buiten te kijken, maar ook om naar binnen te kijken. De meeste migraine patiënten rapporteren niet alleen hevige pijn achter het oog, maar ook acute gevoeligheid voor licht. In de Chinese geneeskunde lopen een aantal meridianen door dit gebied. Het kanaal van de galblaas wordt geassocieerd met moed. Het San Jiao kanaal houdt zich bezig met de verwerking van water (het levenselixer) en het dunne darm kanaal is betrokken bij het afscheiden van voedsel uit de wereld. Zowel het San Jiao kanaal als het Dunne darmkanaal zijn verbonden met het Hart, wiens emotie Vreugde is en waar de “Geest” zich bevindt. Gebrek aan vreugde (met zichzelf) wordt sterk aangegeven door pijn in dit gebied. Er is ook boosheid die wordt aangegeven door de link van het galblaaskanaal met de lever.
De achterkant van het hoofd vertegenwoordigt jouw verleden. Sommigen zeggen ook dat dit het gebied van spiritualiteit is. Pijn hier vertegenwoordigt iets in jouw verleden dat niet compleet is en dat niet vergeven is. De achterkant van het hoofd wordt doorkruist door het kanaal van de galblaas en de blaaskanalen van de urinewegen die wijzen op woede geboren uit angst. De achterkant van het hoofd wordt beschouwd als de zetel van spirituele ervaringen. Pijn in de achterkant van het hoofd vertegenwoordigt een onwil om diep naar binnen te kijken naar de bron van Licht en Waarheid. Verder loopt er ook de gouverneursmeridiaan die staat voor aarding, evenwicht, realiteit, kwetsbaarheid en daadkracht. Wie zijn incarnatie afwijst heeft vaak last van pijn in de nek en achterkant hoofd.
Wervelkolom: De wervelkolom Vertegenwoordigt de steun die jij denkt te hebben in het leven en jouw afstemming met die ondersteunende krachten. Spasmen vertegenwoordigen de onwil om de steun te accepteren die er is.
Gebogen ruggengraat of Scoliose vertegenwoordigt een afwijking in het leven. Het laterale draaien van de wervelkolom toont een onbewuste afwijking tussen de mannelijke en vrouwelijke polen. Dat wil dus zeggen, tussen de vader en de moeder. De richting die de kolom afwijkt, toont de richting aan van het verlies van de getroffen persoon. Het betreft een sterke devaluatie tijdens de jeugd, van iemand die een zeer nabije positie had in het leven van het kind. Het gebrek aan steun en goedkeuring komt dan van ouders en helaas gebeurd dit vaker door de vader of de persoon die de vader in het gezin vertegenwoordigt. De wervelkolom is de pijler van de mens, het vertegenwoordigt onze kracht en onze steun.
Dus een afwijking in de kolom betekent dat iemand in de onmiddellijke omgeving, het kind beetje bij beetje “vernietigt” en het kind dus geen veiligheid voelt en het haar of zijn zelfvertrouwen verliest, Deze devaluatie houdt onvermijdelijk in dat het kind leeft met een permanente angst om te worden veroordeeld of bekritiseerd.
Schouders: De schouders vertegenwoordigen lasten en verantwoordelijkheden. Een “Frozen Shoulder” (bevroren schouder) vertegenwoordigt bijvoorbeeld de volledige onwil om jouw verantwoordelijkheden in het leven te dragen, vooral jouw eigen leven. Pijn en disfunctie in verschillende mate vertegenwoordigen een verschillende mate van onwil om verantwoordelijk te zijn. Voorwaarts gaan in het leven vereist soms dat jij jouw schouder laat “sturen” om de traagheid te overwinnen. Het kanaal van de galblaas doorloopt de schouders en duidt op moed (of een gebrek aan …).
Rug: De rug wordt in de Chinese geneeskunde beschouwd als jouw Yang kant; de actieve, agressieve, verlichte kant. De achterkant vertegenwoordigt ook dat wat achter jou ligt. Heel vaak zien wij niet zo duidelijk wat achter ons ligt. Rugproblemen vormen over het algemeen een conflict tussen de drang om vooruit te komen en de inertie van een onvergeeflijk verleden dat ons tegenhoudt. Deze spanning scheidt ons dan ook vaak van beide en pijn is dan het gevolg. Rug is je steun en structuur in het leven.
De middenrug is de verbinding tussen de schouder en de onderrug. Naarmate wij onze schouders strak houden (de rug rechthoude) en bereid zijn de verantwoordelijkheden van het leven op ons te nemen, hebben wij om ons heen de materiële en emotionele steun verzameld die wij nodig hebben (uit de onderrug). Dan worden wij van achter beslopen en steekt een “mes” in onze rug, steekt ons achterover. Dat is onze dode hoek. Wij kunnen het niet alleen niet zien, maar het is ook erg moeilijk te bereiken. Dit is de saboteur of verleider die ons van ons “Pad” afhaalt. In dit gebied liggen de tonificatie punten (ook de “Shu” punten genoemd) voor de lever, de maag en de milt. Deze organen zijn verantwoordelijk voor de transformatie en het transport van Qi en de vrije stroom van Qi door het lichaam. Blokkades hier beïnvloeden het hele lichaam en kunnen jou helemaal “stilleggen” op jouw Pad. De Milt vertegenwoordigt zorgen door te veel denken en de lever vertegenwoordigt woede en de basisemoties (iets op jouw lever hebben). Beide kunnen zelfs de best gemaakte plannen saboteren. Louise Hay suggereert dat de middenrug schuld representeert en vastzit in het verleden.
De onderrug staat voor ondersteuning; financiële steun, emotionele steun van de familie en/of vrienden en de steun van God of het universum. De nieren bevinden zich in dit gebied en een nier disfunctie resulteert in angst/schrik/fobieën. Een zere onderrug kan erop wijzen dat wij meer hebben aangenomen dan wij denken dat wij aankunnen. Chronische lage rugpijn kan wijzen op nieruitputting omdat je leeft vanuit bestaansangst = de angst om het zelf niet te kunnen rooien in het leven. Nieren worden beschouwd als een centrale functie te hebben ten opzichte van andere organen, omdat het is waar de Yuan Qi of onze primaire essentie (levensenergie) is opgeslagen. Yuan Qi is ook bekend als Primaire Qi of Congenitale Qi. Het is de Qi waarmee jij geboren bent en bepaalt jouw relatieve kracht in de wereld. Het wordt beschouwd als vrij moeilijk om een toch al zwakke Yuan Qi te versterken, maar het kan wel worden gedaan. Lage rugpijn wordt vaak verminderd door de nieren te versterken. Kort gezeg: Lage rugpijn verwijst over het algemeen naar een gebrek aan vertrouwen in het Universum om jou te beschermen en te ondersteunen. Ook problemen met de darmen geven pijn in de onderrug. Ze verwijzen naar situaties die je nog afwijst en niet kan verteren en transformeren.
Stuitbeen: Het stuitje/Sacrum is de zetel van het zelfmedelijden. Er is grote angst om hulp te vragen. Jij blijft liever (stil)zitten en hebt medelijden met jezelf dan om op te staan en iets te doen.
De heupen vertegenwoordigen de beslissingen in het leven, met name beslissingen over vooruitgang. Pijn in de heupen is een teken van “vastzitten”, niet in staat om een beslissing te nemen, of duidelijk te zien wat er moet gebeuren. Het loopproces vereist dat wij eerst de heup naar voren duwen en het been en de rest, volgt dan. Dit is eigenlijk een “geloofsdaad” van onze kant, omdat we letterlijk een valbeweging inzetten maar er op vertrouwen dat onze benen ons wel zullen redden. Het kanaal van de galblaas doorkruist de heup, wat wederom moed en vertrouwen voorstelt om vooruit te komen. Heupen vertegenwoordigen het idee dat de volgende stap in jouw leven erg belangrijk is. Het vraagt je om knopen door te hakken en een keus te durven maken.
De knieën vertegenwoordigen jouw trots. In spirituele oefening wordt zegt men dat men eerst moet afdalen voordat men weer kan opstaan. zoals Trots of Ego weerhoudt ons ervan ons over te geven aan de Wil van God of het Universum. In de praktijk benaderen wij het onbekende als wij willen voortgaan in het leven of veranderen. Wij kunnen ons dan kwetsbaar of onzeker voelen. Het is een je schrap zetten en daarmee ook je mogelijk om vooruit te gaan op slot. Wij kunnen stil blijven staan als een harde stijve knoest die weerstand biedt aan de wind van de verandering. Het is interessant op te merken dat stijve, pijnlijke knieën een symptoom zijn van nierdeficiëntie, waarvan de emotie angst is. In plaats van aan onze angst toe te geven, verzetten wij ons totdat het ons overweldigt. De knieën staan voor trots en ook voor sportiviteit. Als jij vind dat dingen oneerlijk zijn dan zal je dat onsportief vinden en zal jij je schrap zetten voor de volgende aanval.
De scheenbenen vertegenwoordigen een andere zwakke schakel. Hoewel de scheenbenen merendeels bot zijn, de hardste substantie in ons lichaam, zijn de scheenbenen eigenlijk toch behoorlijk gevoelig en broos. Een “aanslag” op de scheenbenen is niet alleen erg pijnlijk, het verzwakt het hele lichaam en houdt het “koud”. Wanneer wij onszelf hebben vermand om weer verder te gaan, om de volgende stap te zetten in de richting van ons doel dat we hebben gesteld en bezig zijn dit uit te voeren, komt er iets dat jou verstoord en tegenhoud. Het is iets waar wij over struikelen omdat wij het niet zien, ook al staat het recht voor ons. Heel vaak is datgene wat ons uitschakelt iets, waarvan wij het verlies niet goed hebben verwerkt. Voorwaarts gaan betekent altijd dat er iets achterblijft. Interessant om op te merken is dat de drie Yin kanalen van de voet allemaal kruiselings kruisen bij milt6 (Sanyin Jiao), dat een samenloop van zorgen, woede en angst vertegenwoordigt. Vooruitgaan wordt vaak gekenmerkt door een wirwar van emotionele reacties die moeten worden opgelost, vooral als wij ons nog verzetten. Het scheenbeen verwijst naar angst voor de toekomst en het er niet voor uit willen komen.
De enkels stellen flexibiliteit voor, wat belangrijk is als jij door de wendingen en bochten van het leven navigeert. Stijve, pijnlijke enkels betekent dat verandering moeilijk voor jou is. Misschien ben jij iemand die vaak jouw hakken in het zand zet en zo weerstaat om verder te gaan. Hoe meer levenskrachten optreden om jou te veranderen, hoe dieper jij jou ingraaft. Een gebroken enkel is een goed teken om enige flexibiliteit in jouw leven te gaan ontwikkelen. Vertegenwoordigen mobiliteit en richting.
De voeten vertegenwoordigen onze verbinding met Moeder Aarde. Pijnlijke, gezwollen, verdoofde voeten vertegenwoordigen de staat van onze relatie met onze Moeder. Moeder Aarde, en onze basale energieën. Hoewel het benen zijn die ons naar voren bewegen in het leven, zijn het de voeten die daadwerkelijk contact maken met de grond en elke vooruitgang kunnen stoppen, of het op zijn minst moeilijk kunnen maken.
Alle Yin en Yang kanalen in het been komen samen en eindigen in de tenen. Dit is een gebied met een hoge energie en een sterk effect op het lichaam. Dit is een gebied waar sterke energieën in transitie zijn, dus ons contact met Moeders, Moeder Aarde en onze basisenergieën zijn dan vaak conflictueus. Wij willen dichter bij die liefde komen, maar tegelijkertijd onze eigen koers blijven varen.
In onze ervaring slaan de voeten vaak giftige energieën op (zoals vaak bij verdriet of wrok), zo ver weg van het Hart als maar mogelijk is. Dat zijn dan de voeten. Vaak zijn dit problemen die helemaal teruggaan naar de kindertijd. Bij gebrek aan hulpmiddelen om verdriet of wrok effectief te verminderen, slaat het lichaam het op, zoals het ook vet opslaat. In de loop van de tijd worden hier meer en meer giftige energieën opgeslagen en wordt het “vat” gevuld. In veel gevallen kan het hele been er bij betrokken raken en het afval lekt weer terug in het systeem. Dit is inderdaad een zeer ernstige situatie, die kan leiden tot amputaties, bloedstoornissen en zelfs de dood, terwijl het lichaam worstelt om het hart te beschermen. Metafysisch wordt het duidelijk dat de ruimte waarin jij staat dan erg pijnlijk is. De sleutel is om verder te gaan. Stop met blijven stilstaan bij het verleden, laat los of transformeer alles wat jou emotioneel tegen houdt. Het leven accepteren, alsook jezelf. De tenen vertegenwoordigen dan de kleine details van de toekomst.
De keel vertegenwoordigt onze wil en ons vermogen om te communiceren, je zelfexpressie, het jezelf een stem geven. Keelpijn, knobbels in de keel, tumoren maken het allemaal moeilijk om te zeggen wat wij willen zeggen. Knobbels, zowel fysieke als niet manifeste tumoren (Hystericus Globus) zijn onze opzettelijke pogingen om de vrije uitdrukking van emoties en onze identiteit te blokkeren. De keel is weer zo’n zwakke schakel die jou van jouw Pad kan afleiden of zelfs saboteren. De keel is het kanaal tussen het hoofd en het hart. In Chinese Geneeskunde wordt gezegd dat het Hart de Geest huisvest, vooral in verband met de emotie van Vreugde en de uitdrukking van Liefde voor onsZelf en voor anderen.
Problemen duiden op een onvermogen om voor zichzelf te spreken, ingeslikte woede, verstikte creativiteit en weigering om te veranderen. Problemen met de schildklier duiden op problemen bij het analyseren, verwerken en assimileren van de communicatie tussen het hoofd en het hart.
De borsten, vertegenwoordigt het vrouwelijke principe van het koesteren en voeden van de verbinding met de “adem van het leven” en deze stroomt ook door de longen. Bij mannen betekent pijn of ongemak, niet geassocieerd met een orgaan of vat, een loskoppeling van het vrouwelijke principe. Borst jaloersheid, kan ook bij mannen bestaan; de wens om contact te maken met de vrouwelijke kant, net zoals penis jaloezie ook bij vrouwen voorkomt; het verlangen om contact te maken met de mannelijke kant. In de Chinese geneeskunde wordt de voorkant beschouwd als Yin. De borst is de samenvloeiing van de drie belangrijkste soorten Qi, die het lichaam voeden: Zhong Qi, van de longen, Jing Qi, van de milt, en Yuan Qi van de nieren. Borstproblemen vertegenwoordigen een ontkenning van de moeder/het vrouwelijk principe om het Zelf te voeden en anderen te voeden. Louise Hay zegt ook dat de borsten moederschap en koestering vertegenwoordigen. Cysten, klonten enz. verteld dan iets over het moederschap.
De maag vertegenwoordigt de spijsvertering, niet alleen van voedsel en fysieke voedingsstoffen, maar ook van nieuwe ideeën, nieuwe manieren om dingen te doen en het accepteren van elke vorm van verandering. De maag is niets meer dan een grote flexibele zak spieren waarvan het de taak is om te rijpen en te rotten wat er in wordt gestopt. Dat wil zeggen, het is zijn taak om af te breken wat erin is gestopt in een vorm waarmee het lichaam kan omgaan. Dit gebeurt door het toevoegen van zoutzuur, hormonen, enzymen en gal, die elk brokje en hapje in een ongedifferentieerde massa, brij verandert. Tegelijkertijd schommelt het heen en weer zwiepend in het rond totdat alles vloeibaar is en in staat om door de kleine pyloric spier/klep de dunne darm in te gaan waar de feitelijke opname van voedingsstoffen meestal plaatsvindt. Metafysisch, als wij een nieuw idee hebben of een nieuwe manier van doen, is dat proces vergelijkbaar. Eerst moeten wij het idee (door)slikken, hetzij geheel of in handige hapklare brokjes, het opdelen in een vorm die wij aan kunnen en uiteindelijk absorberen wat wij nodig hebben om onsZelf te “voeden”.
Op dezelfde manier dat een slecht dieet het lichaam kan vergiftigen, kunnen toxische ideeën, onderdrukte emoties en weerstand tegen verandering een vergiftigingseffect hebben. In de traditionele Chinese geneeskunde wordt langdurige emotionele disharmonie als een primaire oorzaak van ziekte gezien. Versterking van de milt/maag meridiaan, die verantwoordelijk is voor het transformeren van voedsel en water in Qi, en het transporteren door het lichaam, wordt gezien als een belangrijke strategie om met bijna elke ziekte om te gaan. Metafysisch moeten wij ons elke dag voeden, net zoals wij lichaamsvoedende voedingsmiddelen moeten eten. Net zoals het fysieke lichaam voedsel nodig heeft om te groeien en zijn dagelijkse activiteiten voort te zetten, zo gaat dat ook bij het emotionele, mentale en spirituele lichamen. Metafysisch wordt “gezondheid” niet bereikt door een verandering in het dieet alleen. Louise Hay zegt dat de maag voeding bevat en ideeën verteert. Problemen duiden op angst: angst voor het nieuwe en een onvermogen om het nieuwe te assimileren
Geef een reactie